
Öka kassaflödet – effektivisera leverantörsfakturaprocessen
Vid en effektivisering av ekonomiorganisationen är det lämpligt att starta med en analys av huvudprocesserna, exempelvis hanteringen av leverantörsfakturor. Hur ser processen ut i dag och vad kan göras bättre? Hur ligger ni till jämfört med andra företag och vad gör de som inte ni gör? Se andra företag eller organisationer som en inspiration för ett eget förbättringsarbete.
Traditionellt sett så har leverantörsfakturorna hanterats manuellt vilket är tidskrävande och kostsamt. Hela kedjan från identifieringen av ett inköpsbehov fram till att betalningen av fakturan är bokförd, involverar ett stort antal medarbetare på flera olika avdelningar i företaget.
Möjligheterna att effektivisera leverantörsfakturaprocessen är många. Den mest uppenbara är elektronisk hantering av hela processen, från generering av en inköpsanmodan, krav på elektronisk faktura från leverantören, automatiserad attestrutin och reskontra-, till slutlig betalningshantering.
Att tänka på vid förändringsarbetet av leverantörsfakturaprocessen:
• Innehåller leverantörsfakturaprocessen fortfarande manuella inslag?
• Vilka delar i processen är värdeskapande?
• Hur kan vi minimera de icke värdeskapande aktiviteterna?
• Vilka medarbetare måste involveras i förändringsprocessen?
• Vad får en förändring för påverkan på den interna kontrollen?
• Hur ska implementeringen av en ny process se ut?
Läs mer i studien ”Hur bidrar din ekonomiorganisation till verksamhetens framgång?”
Ladda ner som pdf här.
Hur kan du utveckla ditt företag?
Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.
Relaterade artiklar

Företagsvärdering – ett mångsidigt verktyg
Du kanske först och främst tänker på företagsvärdering som något som görs inför en företagsöverlåtelse, ett förvärv, en fusion eller någon annan form av omstrukturering av företaget.
- kassaflöde • 2012/02/20
- 3 min

Rapportering på olika sätt
Sedan bokföringen datoriserades har tusentals balans- och resultaträkningar producerats för att förbli olästa. I dag finns omfattande kunskap om hur företag utifrån historiska siffror och utfall kan ta fram nyckeltal och kartlägga trender, dels för att göra prognoser och budgetar, dels för att analysera finansiella och likvida behov. Det finns även bra systemstöd för dessa processer.
- 12-månadersrapporter • 2014/11/25
- 4 min

Ta kontroll över företagets likviditet
De flesta företag kan förbättra sin likviditet genom att se över hanteringen av likvida medel. Kanske behöver du granska processen för in- och utbetalningar? Kanske behöver du ta kontroll över företagets kostnader? Kanske finns det alternativa finansieringsformer som du bör överväga?
- kassaflöde • 2017/11/29
- 4 min
Välkommen till Drivkraft