
Inte riskfritt med etablering på tillväxtmarknader
Tillväxtekonomierna dominerar den globala tillväxten. Medan många rika länder fortfarande befinner sig i en recession, är återhämtningen på tillväxtmarknaderna varken preliminär eller långt borta – den är robust och började för flera månader sedan. I och med att de belånade OECD-ekonomierna förväntas återhämta sig långsamt de kommande åren, gör en lyckad etablering på tillväxtmarknaderna till ett strategiskt imperativ för många stora företag.
Självklart är det lättare att ta marknadsandelar när en marknad är under tillväxt, jämfört med när den är mogen. Och det finns i dag många möjligheter till förvärv exempelvis i form av företag som drabbats av finanskrisen. Men de strategiska riskerna associerade till tillväxtmarknaderna är fortsatt höga. Riskerna omfattar också vilken påverkan tillväxtekonomiernas kommer att ha på mogna marknader. De strategiska utmaningarna som finns på dessa växande marknader har gjort att de snabbt klättrat upp på listan över risker som Ernst & Young varje år sammanställer.
För att hantera dessa risker och öka chanserna till framgång vid en etablering på tillväxtmarknaderna, tänk på:
1) Bygg relationer i förväg. Företag som spenderar mycket tid tidigt i processen med att planera och bygga relationer med lagstiftare, potentiella partner och andra marknadsaktörer tar ofta bättre beslut om investeringar och presterar ett bättre resultat.
2) Hitta en bättre balans. Företag behöver hitta den rätta balansen mellan den egna expertisen och lokal kunskap. Detta behöver man ta hänsyn från fall till fall. Erfarenhet säger att företag generellt sett har varit mer framgångsrika när de stödjer den lokala ledningen i stället för att ta in sina egna experter.
3) Håll ut i kärva tider. Det lönar sig att stå kvar även när det blåser hårt. Det visar också aktörerna på marknaden att man är seriös i sin satsning.
Läs mer i rapporten “The Ernst & Young Business Risk Report 2010: The top 10 risks for business. A sector-wide view of the risks facing businesses across the globe”.
Ladda ner som pdf.
Hur kan du utveckla ditt företag?
Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.
Relaterade artiklar

114 entreprenörer om framtiden
EY gör varje år en undersökning bland entreprenörer som nomineras till vår utmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Årets undersökning omfattade 114 entreprenörer och så här tyckte de om områden som konjunktur, rekrytering och internationell expansion.
- entreprenörer • 2014/03/06
- 3 min

Exceptional – inblick i innovationer och tillväxt
I det nya numret av Exceptional diskuterar företagare från hela världen, till exempel Starbucks CEO, Howard Schultz, ägaren och styrelseordförande i Nordic Choice Hotels, Petter A Stordalen samt svenske Peter Hunt, grundare av Trading house, vad som krävs för att uppnå uthållighet, innovation och hållbar tillväxt på marknaden.
- tillväxt • 2011/08/04
- 2 min

Vilka utmaningar möter ditt företag när ni ska växa?
Att vara entreprenör och företagsägare är en sak – att vara ledare i ett tillväxtbolag är ofta något helt annat. När företaget växer måste du gå från detaljstyrning och delaktighet i produktionen, till ett strategiskt ledarskap med fokus på helheten.
- tillväxt • 2017/05/17
- 2 min
Välkommen till Drivkraft