
Företagsvärdering – ett mångsidigt verktyg
Du kanske först och främst tänker på företagsvärdering som något som görs inför en företagsöverlåtelse, ett förvärv, en fusion eller någon annan form av omstrukturering av företaget.
Och visst är det kanske vanligast att frågan om ett företags marknadsvärde och framtida utvecklingsmöjligheter aktualiseras vid den här typen av händelser. Men en företagsvärdering kan också användas i många andra sammanhang; när du själv vill utveckla företaget eller ta in nya delägare till exempel. Det är ett bra sätt att ta ”temperaturen” på företaget med hjälp av en oberoende part och få en bekräftelse på att företaget utvecklas åt rätt håll. Det behöver inte heller vara hela företaget som värderas utan det kan gälla ett specifikt projekt eller en tillgång.
Företagsvärderingen är en analys av företaget och dess möjlighet att generera positiva kassaflöden till aktieägarna. En bedömning av framtida kassaflöden räknas om till ett nuvärde och genomgången kompletteras med en analys av jämförbara företag. Företagets värdedrivare identifieras och även de faktorer som påverkar företagets utveckling som exempelvis tillväxtpotential, kundstock och leverantörer.
En värdering innehåller mängder med användbar information som är lätt att tolka och som ger ett bra underlag för att analysera företagets nyckeltal samt för utveckling och styrning av bolaget. En årlig värdering är ett bra sätt att ha koll på verksamhetens utveckling och framtida utmaningar. Den ger en oberoende syn på bolaget och möjlighet att hitta förbättringspotential.
När har du nytta av en värdekalkyl:
- en regelbunden värdering av det egna företaget gör att du alltid är uppdaterad på företagets värde
- om du har koll på konkurrerande företag kan du ligga steget före när du planerar ditt eget företags utveckling
- om du vill sälja ditt företag är det viktigt att du vet vad företaget är värt
- ska du köpa ett företag måste du ha en uppfattning om det företagets värde
- om du står inför ett generationsskifte eller en arvssituation har en värdering av företaget stor betydelse
- är du på väg att starta egen verksamhet är det snabbaste sättet oftast att köpa ett befintligt bolag och då kan en värdering vara betydelsefull.
Hur kan du utveckla ditt företag?
Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.
Relaterade artiklar

Öka kassaflödet – effektivisera leverantörsfakturaprocessen
Vid en effektivisering av ekonomiorganisationen är det lämpligt att starta med en analys av huvudprocesserna, exempelvis hanteringen av leverantörsfakturor. Hur ser processen ut i dag och vad kan göras bättre? Hur ligger ni till jämfört med andra företag och vad gör de som inte ni gör? Se andra företag eller organisationer som en inspiration för ett eget förbättringsarbete.
- kassaflöde • 2011/03/01
- 2 min

Ta kontroll över företagets likviditet
De flesta företag kan förbättra sin likviditet genom att se över hanteringen av likvida medel. Kanske behöver du granska processen för in- och utbetalningar? Kanske behöver du ta kontroll över företagets kostnader? Kanske finns det alternativa finansieringsformer som du bör överväga?
- kassaflöde • 2017/11/29
- 4 min

Rapportering på olika sätt
Sedan bokföringen datoriserades har tusentals balans- och resultaträkningar producerats för att förbli olästa. I dag finns omfattande kunskap om hur företag utifrån historiska siffror och utfall kan ta fram nyckeltal och kartlägga trender, dels för att göra prognoser och budgetar, dels för att analysera finansiella och likvida behov. Det finns även bra systemstöd för dessa processer.
- 12-månadersrapporter • 2014/11/25
- 4 min
Välkommen till Drivkraft