Drivkraft

Ange ditt sökord

2014/05/30

5 min

Lyckas med marknadsnotering – lär av de bästa

En marknadsnotering är en komplex process för ett bolag, dess ledning och medarbetare. Den tar tid, kräver mycket arbete och kostar pengar. En del lyckas bra, medan andra misslyckas.

EY har tagit reda på vad de bolag gör som lyckas med sin marknadsnotering och här följer några viktiga lärdomar.*

1. Börja planera i tid
– Börja med förberedelserna av bolaget i så god tid att det kan agera som ett publikt bolag i minst ett år före marknadsnoteringen.
– Avsett tillräckligt med resurser till processen och sätt samman en kvalificerad ledningsgrupp, ett väl fungerande finans- och affärssystem samt en Investor relations funktion med en strategi som kan locka till sig de rätta investerarna.
– Underskatta inte tiden som hela processen tar och var beredd på att bolaget ”synas i sömmarna”.

2. Prestera bättre än konkurrenterna
– Vilka finansiella nyckeltal är viktigast i er bransch? Se till att vara bättre än konkurrenterna.
– Investerare är även intresserade av de mer mjuka värdena som finns i bolaget. Har ledningsgruppen erfarenhet av att leda ett noterat bolag? Hur starkt är ert varumärke?
– De företag som kan visa upp en bättre tillväxt en konkurrenterna kommer sannolikt att generera ett större värde till investerare även framöver.

3. Håll flera dörrar öppna
– Det kanske finns andra alternativ än en marknadsnotering som bör undersökas: exempelvis en försäljning av bolaget, en fusion eller en riktad emission.

4. Skapa trygghet hos blivande investerare
– Stärk bolagsstyrningsfunktionen, öka den interna kontrollen och bilda en kvalificerad revisionskommitté.
– Finslipa organisationens utformning, de finansiella processerna och affärsstrukturen.

5. Fokusera på att vara ett publikt bolag och inte bara på att bli ett publikt bolag


En god planering är a och o, en notering är betydligt mer krävande än man kan tro. Ta en inledande diskussion med revisorn som har en god insikt i bolaget. Dra nytta av den genomlysning och utveckling som sker i bolaget, inta bara inför noteringen utan också på lång sikt. Det är en stor investering att satsa på en marknadsnotering och den ska man passa på att dra nytta av så mycket som möjligt.

* Ernst & Young Global IPO Institutional Investor Survey.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Välkommen till Drivkraft

Kontakt

Är du intresserad av våra tjänster? Vill du göra en offertförfrågan? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan. Du kan även kontakta ett lokalt kontor.

Nyhetsbrev