Drivkraft

Ange ditt sökord

Ska du sälja eller köpa ett bolag?

Hur går du tillväga för att sälja ditt företag? Vad ska du tänka på när du köper ett företag? Hur värderas ägarledda bolag? Här svarar EY på några vanliga frågor om transaktioner.

Jag vill utveckla mitt företag genom ett förvärv och mycket lägligt så vill min granne sälja sin verksamhet. Han är väldigt sympatisk, så det är väl bara att tacka ja?
– Hur mycket vet du egentligen i detalj om hans företag? Har du genomfört en analys av verksamheten och dess utvecklingspotential? Är någon stor kund på väg att lämna eller kanske någon av nyckelmedarbetarna? Många förvärv och försäljningar går inte riktigt som planerat, ofta på grund av bristande förberedelser och analyser. Du bör göra research och verkligen lära känna bolaget och gärna de som arbetar där innan du bestämmer dig. En bra analys och ett bra beslutsunderlag underlättar för dig att driva verksamheten vidare om du bestämmer dig för att genomföra förvärvet.

Finns det någon speciell tid på året då det är lämpligt att sälja ett företag?
– Egentligen inte. Det kan vara bra att undvika semesterperioder som eventuellt kan försena transaktionen.

Jag har planer på att sälja mitt bolag, hur tar jag första steget?
– Det är mycket att tänka på inför en eventuell försäljning och det kanske viktigaste av allt är om du som företagare är beredd på att sälja ditt ”livsverk”. Om du känner dig övertygad om det så gäller det att ”städa” i bolaget, det vill säga förbereda bolaget för försäljning. Bland annat är det bra att göra en analys av hur företagets framtida utveckling ser ut, det är den som är mest intressant för en köpare. Men det är också viktigt att kunna förklara det historiska förloppet. Se till att det råder ordning och reda i bolaget. Ta gärna hjälp av en extern rådgivare som exempelvis kan bistå med att hitta lämpliga köpare, ge stöd i förhandlingarna och identifiera de skattemässiga effekterna för dig.

Vilken multipel använder ägarledda företag för att värdera bolaget?
– Det finns olika metoder för företagsvärdering. Generellt sett är det svårt att använda multiplar för att värdera ägarledda företag. En multipelvärdering – eller jämförande värdering – bygger på transaktionspriser på jämförbara marknadsnoterade bolag. Men vid transaktioner mellan ägarledda bolag är priset vanligen inte publikt. Det innebär att det är svårt att få ett tillförlitligt och jämförbart underlag. En jämförande värdering försvåras dessutom ytterligare av att varje ägarlett bolag är unikt vad gäller exempelvis skuldsättning samt nivå på ägarlöner och uttag.

Jag har god likviditet i mitt bolag, men har börjat fundera på vad jag ska göra med pengarna. Något förvärv vill jag inte göra.
– En bra rekommendation är bland annat att löpande ta ut aktieutdelning om skattereglerna tillåter det. Du kanske har ett privat lån som du vill lösa. Genom utdelning från bolaget så ”säkras” pengarna till dig som ägare på ett helt annat sätt än om de står kvar som en likvid i bolaget. Det kan vara värt att ha en checkkredit för att lösa eventuella perioder av dålig likviditet, men det finns ingen särskild poäng med att ha en stor likvid innestående i företaget.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Välkommen till Drivkraft

Kontakt

Är du intresserad av våra tjänster? Vill du göra en offertförfrågan? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan. Du kan även kontakta ett lokalt kontor.

Nyhetsbrev