Drivkraft

Ange ditt sökord

Begränsa inte dig själv!

Polletten föll ner när Elisabeth Brevenson läste en managementbok. Jag har en bra idé, tänkte hon, men inte tillräckligt med startkapital. En sådan sak ska inte begränsa mig. Det gjorde den inte heller – under en femårsperiod har hennes företag Beepsend vuxit med drygt 12 000 procent.

Elisabeth Brevenson hade läst många managementböcker, men den här boken sände ett speciellt budskap. ”Think and grow rich” skrevs redan 1937 och är baserad på forskning om vad som förenar framgångsrika personer.
– Just den boken satte fart på mig. Det är inte säkert att den tilltalar alla, men jag fick kraft att börja formulera en affärsplan utan att hela tiden begränsa mig själv, säger Elisabeth Brevenson.

Affärsplan fixade finansiering
Elisabeth Brevenson är marknadsförare och har varit egen företagare i snart femton år. 2006 kom hon fram till att hon ville starta ett företag inom området digital direktkommunikation, närmare bestämt designad e-post i kombination med sms. När affärsplanen var klar visade det sig att Elisabeth behövde några miljoner för att realisera den, pengar som hon inte hade tillgång till.
– Jag gick till en finansiär och presenterade min idé och min affärsplan. Planen var positiv och visade på hög och snabb tillväxt. Ge mig två veckor att fundera, sa finansiären, och gav sedan grönt ljus.
Elisabeth Brevenson fick pengarna och startade Beepsend.

Tjänster via sms
”I morgon har du en tid inbokad hos Lotta klockan 10.00. Välkommen!” ”Just nu får du som stamkund 40 procent på valfri vara.” De där sms:en har vi alla fått och många av dem har troligen kommit via den infrastruktur som Beepsend levererar. Betydligt mer avancerade lösningar levereras också, som exempelvis nu när bilbesiktningen privatiseras och alla bokningar och betalningar kommer att kunna ske via sms. I framtiden kommer många fler affärskritiska och komplexa tjänster att erbjudas via sms, spår Elisabeth Brevenson.

Passion för sin idé
I början gick det trots allt lite trögt för företaget och inte helt enligt planen.
– Det går aldrig som man tänkt sig så är det ju, inte heller för mig. Efter ett tag var pengarna slut, något jag inte trodde var möjligt, och det krävdes fler emissioner för att få in nytt kapital. Men så vände det och från 2010 har det tuffat på. ”Tuffat på”, säger Elisabeth Brevenson, och får det att låta som en ”walk in the park”, men sedan fyller hon på med att det har krävts otroligt mycket arbete.
– Det gäller att ha en passion för det man gör och för sin idé eftersom det kräver så mycket av en. Jag har alltid Beepsend med mig och tänker nästan alltid på företaget. Det finns inte något som liknar vanliga arbetstider. Man måste ligga i om man vill förverkliga sin idé, betonar Elisabeth Brevenson.

Envis och riskmedveten
Affärsidén, passionen och det hårda slitet har gett resultat. Beepsend har under en femårsperiod vuxit med drygt 12 000 procent och omsättningen har ökat till mer än 100 miljoner kronor. Elisabeth har fått ta emot många priser, bland annat EY Entrepreneur Of The Years kategoripris Årets kvinnliga stjärnskott (2012).

Så vad händer härnäst, vilka mål finns kvar att sträva mot?
– Privata sms minskar redan. Vi vänder oss till företag med våra produkter, men det mest sannolika på sikt är att ny teknik så småningom ersätter sms. Vi måste därför hela tiden utveckla våra tjänster och ligga i framkant när det gäller tekniska lösningar. Vi tittar också på vilka länder vi ska öppna kontor i. Hittills har vi bara haft kontor i Malmö, men nu börjar det bli dags att vara ständigt närvarande på fler marknader. Det är något som våra kunder förväntar sig.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Välkommen till Drivkraft

Kontakt

Är du intresserad av våra tjänster? Vill du göra en offertförfrågan? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan. Du kan även kontakta ett lokalt kontor.

Nyhetsbrev