Drivkraft

Ange ditt sökord

Från idé till globalt varumärke på fyra år

Som barn drömde Mikael Bergström om att uppfinna en produkt lika enkel som tandborsten. Något som alla behöver och som kan säljas över hela världen. I dag är han en bra bit på väg med sin SmartShake.

– Jag får höra att det jag gjort är fantastiskt; att på kort tid omvandla en idé till ett varumärke med försäljning i 60 länder. Det är kul att min resa inspirerar andra. Om jag, som hade litet startkapital, ingen speciell utbildning eller tidigare erfarenhet, kan lyckas så kan vem som helst.

Från början var Mikael Bergström mer inriktad på teknik.
– Jag ville förstå hur tekniska prylar fungerade och skruvade isär saker, till exempel mammas dammsugare. Det var inte alltid jag fick ihop dem igen.

Intresset ledde till tekniska studier, men de övergavs när Mikael Bergström startade bolag och började bygga om tv-spelskonsoler. Han importerade även babyvakter från Kina och byggde om turistbussar med importerade tv-skärmar.

Läckagesäker shaker
2008 började Mikael Bergström träna, vilket medförde ökad fokus på kosten. Mikael Bergström fick ett kostprogram med extra tillskott av protein och vitaminer. Varje morgon förberedde han dagens portioner av kosttillskott i små plastpåsar.
– En morgon var påsarna slut. Jag öste ner dagsförbrukningen av proteinpulver och vatten i den största shakern jag kunde hitta, tog bilen till jobbet, skakade shakern och hörde ljudet av ett lock som öppnades. Jag tittade i backspegeln och såg hur proteindrycken forsade över baksätet. Där föddes idén till SmartShake.

Mikael Bergström tog kontakt med Almi, en kompis gjorde 3D-ritningar och med hjälp av Google hittades en fabrik i Kina. Shakern skulle lanseras på en träningsmässa i december 2009 och fabriken lovade att leverera startordern till mässan. Medan fabriken tog fram gjutformar försökte Mikael sälja in konceptet till svenska företag.
– Första tiden var tuff. Inköpare var skeptiska till att betala tredubbla priset för min kvalitetsshaker eftersom traditionella shakers var billiga och konsumenterna vana vid att shakers följde med gratis vid köp av proteinpulver.

Plötsligt ringde fabriken och sa att produkterna inte skulle bli klara i tid.
– Det var det värsta som kunde hända. Jag hade gått all in och utan intäkterna från mässan skulle bolaget gå i konkurs. Jag tog första plan till Kina och bönade och bad för min lilla order. Ägaren till fabriken såg min passion och prioriterade upp min beställning.

SmartShake blev en succé
Mässan blev en succé och därefter följde en hektisk tid. Mikael Bergström ställde ut på mässor världen över för att snabbt bygga distribution och varumärke. Han skapade en portfolio av IP-skydd, tecknade sponsoravtal med de bästa atleterna inom bodybuilding och fortsatte att utveckla produkterna. Organisationen växte med duktiga medarbetare och kontor i USA.
– Jag vill att mitt team ska känna samma glöd som jag. Därför har anställda i år fått möjligheten att köpa in sig i bolaget.

I dag har bolaget en exportandel på 90 procent där USA står för hälften av omsättningen.
– Vi har bara rört på ytan, vår målsättning är att växa lönsamt med 80 procent per år och finnas i varje land. Vi har stora samarbetspartners på gång och nya produkter i pipen, säger en nöjd Mikael Bergström.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Välkommen till Drivkraft

    Kontakt

    Är du intresserad av våra tjänster? Vill du göra en offertförfrågan? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan. Du kan även kontakta ett lokalt kontor.

      Nyhetsbrev