Börja skriv din sökterm

2016/11/01

3 min

Byggnad eller inventarie – vad är vad?

Att klassificera anläggningstillgångar kan tyckas vara relativt okomplicerat. Det är lätt att tro att allt som finns i en fastighet ska klassificeras som byggnad. En felaktig klassificering kan dock få effekter på såväl bolagets resultat som på skatten som betalas. Därför är det viktigt att utreda om någon tillgång ska klassas som inventarie.

Enligt årsredovisningslagen definieras en anläggningstillgång som en tillgång som stadigvarande ska brukas eller innehas i verksamheten. Den ekonomiska livslängden för anläggningstillgångar ska fastställas varje år för att beräkna hur stor kostnad som ska belasta bolagets resultat. Anläggningstillgångar har ett brett spann av avskrivningsperioder. Tekniska tillgångar som datorer (undantaget de som skrivs av direkt) kan ha en ekonomisk livslängd på 3 år, medan stommen i en byggnad kan ha en ekonomisk livslängd på 100 år.

Vad klassas som inventarier?
Enligt inkomstskattelagen är byggnadsinventarier delar och tillbehör som är avsedda att direkt tjäna den näringsverksamhet som bedrivs i byggnaden. Därmed ingår inte anordningar som avser byggnadens allmänna användning. Någon definition av markinventarier finns inte i skattelagstiftningen, men en liknande tillämpning torde vara möjlig. Således bör såväl anordningar inom en byggnad som specifika åtgärder utvändigt på mark klassificeras som inventarier. En förutsättning är att de är direkt kopplade till verksamheten. Exempel på sådana tillgångar är räls, traversbanor, specifika ventilationsanläggningar för verksamheten och linjemålningar.

Vilka svårigheter finns?
Oklarheter uppstår oftast vid gränsdragningen mellan vad som är byggnad och byggnadsinventarie respektive markanläggning och markinventarie. En byggnad har normalt en lång avskrivningsperiod. Exakt längd bestäms från fall till fall men normalt inom spannet 1-4 procent. Bokföringsmässig och skattemässig avskrivning skiljer sig åt i det principbaserade redovisningsregelverket K3. När det gäller fastigheter är bokföringen frikopplad från skattelagstiftningen. När det gäller inventarier måste dock bokföring och skattereglemente följas åt.

Inventarier har normalt en betydligt kortare ekonomisk livslängd än byggnader. Skattemässigt får avskrivningar göras med 20 eller 30 procent. Bokföringsmässiga avskrivningar kan ibland göras på en längre period, beroende på vilken typ av tillgång det handlar om.  För inventarier innebär detta betydligt större kostnader och lägre skatt per år under färre år jämfört med byggnader eller markanläggningar. Det är därför det är så viktigt med rätt klassificering.

För mer information kontakta ditt närmaste EY-kontor.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Hur beskattas transaktioner mellan ägare och företag?

Kan jag som företagsledare använda sportstugan som företaget köpt? Är det okej att företagets anställda och ägare hyr ut privatägda lokaler till företaget? Drivkraft ger dig en fingervisning om vad som gäller.

Ändrad skatt på fastigheter

I mars presenterades ett förslag till nya skatteregler i olika fastighetsfrågor. En av huvuddelarna i förslaget är att det i princip inte ska vara möjligt att sälja fastigheter skattefritt genom att de ”paketeras” i aktiebolag.

2017/03/31

5 min

Mer sol och mindre skatt

Funderar du på att pensionera dig utomlands? Förutom ett mildare klimat finns det även ekonomiska skäl att flytta till varmare breddgrader.

2011/12/16

4 min