Börja skriv din sökterm

2017/10/09

2 min

”Rullande 12” för bättre uppföljning av din verksamhet

Tillhör du dem som löpande redovisar förra månadens omsättning och helårsresultat en gång per år? Ibland kan det vara svårt att avgöra hur företaget presterar utifrån månadssiffror. Ett alternativ kan då vara metoden ”rullande 12”. ”Rullande 12” visar omsättning, lönsamhet eller andra resultat som ett nytt årsresultat varje månad.

Rullande 12” passar företag som vill veta hur mycket de omsätter per år, utan att behöva invänta den årliga uppdateringen av helårsresultatet. Det kan vara bra om verksamheten växer eller krymper snabbt eller om verksamheten har intäkter och kostnader som varierar från månad till månad. ”Rullande 12” ger en tydligare bild av omsättning eller lönsamhet och du slipper stora variationer i utfallet.

Uppdateras varje månad
”12” syftar på summan av de senaste tolv månaderna, till exempel oktober 2016–september 2017. ”Rullande” innebär att utfallet uppdateras varje månad, det vill säga nästa utfall visar november 2016–oktober 2017. Varje enskilt utfall visar alltså vad verksamheten har omsatt de senaste tolv månaderna. Skillnaden mellan två efterföljande utfall visar hur mycket bättre eller sämre verksamheten presterade en viss månad jämfört med samma månad föregående år.

Texten ovan beskriver endast uppföljning av faktiskt utfall, det vill säga det som redan är bokfört, men ”rullande 12” är även en bra metod för prognoser. Vill du veta mer om nyttan med ”rullande 12” för din verksamhet är du välkommen att kontakta ditt närmaste EY-kontor.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Upprätta årsbokslut eller årsredovisning?

När måste du som företagare upprätta årsredovisning och när räcker det med ett årsbokslut eller ett förenklat årsbokslut? Vi reder ut begreppen och förklarar skillnaderna.

Byggnad eller inventarie – vad är vad?

Att klassificera anläggningstillgångar kan tyckas vara relativt okomplicerat. Det är lätt att tro att allt som finns i en fastighet ska klassificeras som byggnad. En felaktig klassificering kan dock få effekter på såväl bolagets resultat som på skatten som betalas. Därför är det viktigt att utreda om någon tillgång ska klassas som inventarie.

2016/11/01

3 min

Fördelar med bokföring i molnet

Som företagare får du inte sköta din bokföring i ett vanligt kalkyleringsprogram som exempelvis Excel, utan du måste ha ett affärssystem (bokföringsprogram). Oavsett om du sköter bokföringen själv eller anlitar någon som hjälper dig har du kanske fått frågan om att flytta ditt system till det så kallade molnet. Men vad menas egentligen med molnet?

2017/05/29

6 min