Börja skriv din sökterm

Deklarationer våren 2019 – viktiga datum

När ska inkomstdeklarationen lämnas till Skatteverket och vad krävs för att en deklaration ska räknas som digitalt inlämnad?

Inkomstdeklaration 1 (privatpersoner och enskilda näringsidkare)
Deklarationen skickas ut under perioden 15 mars till 15 april 2019. Om du har anmält digital brevlåda skickas den dit, annars skickas den på papper till din registrerade adress.

Sista inlämningsdag är den 2 maj 2019. För inkomstdeklaration 1 gäller samma inlämningsdag, oavsett om du lämnar deklarationen via Skatteverkets e-tjänster eller på papper.

Ditt slutskattebesked skickas ut senast vecka 50, 2019.

Inkomstdeklaration 2, (aktiebolag och ekonomiska föreningar) Inkomstdeklaration 3, (ideella föreningar och stiftelser) Inkomstdeklaration 4 (handelsbolag och kommanditbolag)

När det gäller inkomstdeklaration 2, 3 och 4 styrs tid för utskick och inlämningsdag av vilket räkenskapsår bolaget tillämpar.

Bolag där räkenskapsåret avslutats någon gång under perioden september–december 2018 ska ha fått sin deklarationsblankett utskickad under februari 2019. Om du anmält digital brevlåda har blanketten skickats dit, annars ska deklarationen ha kommit på papper till bolagets registrerade adress.

Sista inlämningsdag är den 1 juli 2019 om du lämnar deklarationen på papper och en månad senare, det vill säga 1 augusti 2019, om du lämnar deklarationen digitalt.

Vad menas med digitalt inlämnad deklaration?
För att inkomstdeklaration 2 ska räknas som digitalt inlämnad krävs att hela deklarationen lämnas digitalt. Det gör du genom att lämna huvudblanketten via Skatteverkets e-tjänst ”inkomstdeklaration 2”. Övriga bilagor lämnas via Skatteverkets e-tjänst ”filöverföring”. Observera att du måste ha ett program som kan hantera sru.filer för att kunna göra filöverföringen.

För inkomstdeklarationerna 3 och 4 finns inte någon e-tjänst för inlämning av huvudblanketten. Den ska därför lämnas på papper och skrivas under manuellt av behörig firmatecknare. Samtliga bilagor ska dock lämnas elektroniskt via e-tjänsten ”filöverföring”.

Slutskattebeskedet för samtliga bolag ovan skickas ut under vecka 50, 2019.

För mer information kontakta ditt närmaste EY-kontor.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Deklarationstider – vad bör du som företagare tänka på?

Precis som privatpersoner måste alla företag, liksom företagets ägare, deklarera en gång per år. Den här artikeln tar upp några områden som kan vara viktiga för dig som egenföretagare att tänka på, både innan och i samband med deklarationen.

6 min

5 saker att tänka på vid deklarationen

Det finns många saker att tänka på när inkomstdeklarationen ska lämnas in. Du ska till exempel kontrollera att de förtryckta uppgifterna stämmer, att du har gjort de avdrag du har rätt till och att du använder eventuella vinster och förluster på ett bra sätt. Nedan följer ytterligare några saker som kan vara aktuella i samband med deklarationen 2017.

2017/04/27

6 min

Vilka är Skatteverkets fokusområden 2018?

För att motverka fel och fusk väljer Skatteverket varje år ut ett antal områden som de fokuserar särskilt på i sina kontrollinsatser och granskningar. Här följer några av de fokusområden som Skatteverket valt ut i år.

2018/03/08

5 min