Drivkraft

Ange ditt sökord

2019/12/06

3 min

Tips för att underlätta upphandlingsprocessen

Under 2018 handlade offentlig sektor varor och tjänster för 683 miljarder kronor. Det motsvarade 16 procent av Sveriges BNP. Under 2017 publicerades i genomsnitt 51 upphandlingar om dagen. Det finns med andra ord mycket pengar att hämta för företag genom att delta i offentliga upphandlingar.

Det har länge funnits en uppfattning om att upphandlingar inte riktar sig till små och medelstora företag. Faktum är att det nödvändigtvis inte är fallet. Sedan 2017 gäller en så kallad motiveringsskyldighet. Det innebär att upphandlande myndigheter måste motivera om de väljer att inte dela upp kontrakt i mindre separata delar. Avsikten är att göra det lättare för små och medelstora bolag att lämna anbud och därmed stärka konkurrensen och innovationskraften.

Många företag upplever att offentlig upphandling är komplicerat och svårt. Här listar vi några tips som kan vara bra att ha med sig i upphandlingsprocessen.

  1. Identifiera marknaden – Utan spaning, ingen aning. Bevaka upphandlingar via upphandlingssystem och kommuners annonsering. Fundera även på om företaget ska satsa på ett eget anbud eller vara underleverantör till ett annat företag.
  2. Samla in kunskap – Använd kurser, workshops och seminarier för att skaffa dig mer kunskap om upphandlingar.
  3. Hitta ett bollplank – Under upphandlingsprocessen kan många frågor dyka upp. Det kan därför vara värdefullt att ha ett utomstående bollplank.
  4. Avsätt tid – Tidsbrist är anbudets värsta fiende. Notera viktiga datum och lägg tidigt upp en plan för hur anbudet ska tas fram.
  5. Strukturkapital – Uppfinn inte hjulet på nytt. Du kan spara mycket tid genom att ta vara på strukturmaterial och samla uppdaterade cv, intyg och företagsbeskrivningar på ett ställe.
  6. Utfallsanalys – Hur gick det och varför blev det så? I anbudsutvärderingen finns ofta mycket information att hämta, inte bara om hur ditt företag utvärderades, utan även om dina konkurrenter.

Har du frågor om upphandling? Tveka inte att höra av dig till våra specialister inom upphandling, Fredrik Andrén, jurist och certifierad kommunal yrkesrevisor, fredrik.andren1@se.ey.com, tfn 0701-49 27 26.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Välkommen till Drivkraft

Kontakt

Är du intresserad av våra tjänster? Vill du göra en offertförfrågan? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan. Du kan även kontakta ett lokalt kontor.

Nyhetsbrev