Drivkraft

Ange ditt sökord

100 år av verksamhet – Apak och coronakrisen

I drygt 100 år har familjeföretaget Apak tillverkat emballage och förpackningar till både svenska och utländska kunder. Här berättar Evelina Lindgren, tredje generationens vd, om hur Apak har hanterat coronakrisen.

Apak är ett familjeägt förpackningsföretag med huvudkontor strax utanför Göteborg. I höstas utsågs företagets vd Evelina Lindgren till EY Entrepreneur Of The Year i region Väst. Föga anade hon då vad som skulle ske bara några månader senare.

Smarta lösningar för resursanvändning
Som en konsekvens av coronavirusets spridning stängde många av Apaks stora industrikunder ner sina verksamheter helt eller producerade på väldigt låg fart under både april och maj. Samtidigt gick många andra kunder inom exempelvis e-handel och apoteksverksamhet bättre än någonsin, vilket till viss del jämnade ut försäljningen.
– Under april och maj korttidsarbetade vi, men den 1 juni gick vi upp till fulltid igen. Eftersom ingen vet hur länge vi kommer att påverkas av krisen, är jag övertygad om att man måste skifta fokus efter ett tag. Att vara på paus fungerar under en kortare period, men nu håller vi på att planera för hösten och framtiden. Vi försöker hitta smarta lösningar för att använda våra resurser på bästa sätt. Just nu hjälper exempelvis våra säljare till i vår producerande verksamhet, vilket gör att vi använder resurser effektivt och samtidigt gör en besparing.

Nya arbetssätt som fungerar över tid
Medarbetarnas hälsa och säkerhet har haft högsta prioritet och Apak var tidigt ute med åtgärder till följd av covid-19. Redan i januari infördes reserestriktioner och personal som vistats i riskområden sattes i karantän. Liksom många andra företag har Apak också ändrat på sitt sätt att arbeta. Medarbetarna jobbar hemifrån i mycket större utsträckning, har fler digitala möten och försöker hitta nya sätt att göra affärer på.
– Redan tidigt i krisen var vi måna om att hitta ett sätt att förhålla oss på som skulle fungera över tid, inte bara under ett par veckor. I stället för att låta alla jobba hemifrån på heltid gjorde vi ett schema. Medarbetarna kan vara på kontoret någon gång i veckan och träffa ett fåtal kollegor. På så sätt kan de bibehålla energi och viss social kontakt. Detta har visat sig vara mycket värdefullt då krisen fortfarande pågår och säkerligen kommer pågå ytterligare en tid.

Evelinas strategi är att jobba på som vanligt, men med fokus på framtiden i en vardag med nya förutsättningar.
– Hur framtiden kommer se ut efter coronakrisen varken vågar eller vill jag sia om. Jag tror inte heller man ska lägga allt för mycket energi på det. Jag tror mer på att göra det bästa av situationen och att behålla en positiv framtidstro.

Läs mer om EY Entrepreneur Of The Year.
Läs mer om Apak.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Välkommen till Drivkraft

Kontakt

Är du intresserad av våra tjänster? Vill du göra en offertförfrågan? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan. Du kan även kontakta ett lokalt kontor.

Nyhetsbrev