Drivkraft

Ange ditt sökord

2020/09/23

3 min

Fem vanliga frågor om digitalisering av redovisningen

Digitalisering och automatisering av redovisningen är ett område som skapar frågor hos många företagare. Här svarar vi på några av frågorna för att hjälpa dig på vägen mot just ditt företags digitala redovisning.

1. Måste hela företagets redovisning göras digital direkt?
Nej, absolut inte. Digitaliseringen kan med fördel göras i olika etapper. Då behöver du inte ändra hela arbetssättet på en gång, utan kan ta ett steg i taget.

2. Vad är viktigt att tänka på vid valet av system och programvaror?
Vid valet av bokföringsprogram möts företag av olika budskap, program, arbetssätt och leverantörer. Börja med att skriva en kravlista och jämför olika system. Välj inte första bästa system som dyker upp. Det kanske inte passar din verksamhet om du väljer att expandera i framtiden. Det är viktigt att välja ett system som följer med i den digitala utvecklingen. För att kunna hantera så mycket som möjligt av företagets bokföring med automatik kan det vara bra att välja ett system med koppling direkt mot exempelvis bank och kassasystem.

3. Vilken del är viktigast att digitalisera?
Delar som tar onödig mycket tid! Om dina leverantörer kan skicka fakturor direkt till en inskanningscentral behöver du inte öppna posten. Det är viktigt i dessa tider då man vill vara så platsoberoende som möjligt. Du kan även digitalisera delar där artificiell intelligens (AI) kan vara ett hjälpmedel. AI tolkar information som du själv inte behöver hantera, exempel på det är kvittoappar och leverantörsfakturatolkning.

4. Vilka arkiveringsregler finns för verifikationer vid digital bokföring?
Det är samma regler som för pappersverifikationer, det vill säga verifikationerna ska sparas i sju år. Verifikationerna ska sparas i den form som exempelvis en leverantör har skickat till ditt företag. Om du fotograferar eller skannar pappersverifikationen och arkiverar den digitala kopian, måste du ändå spara pappersverifikationen. Du kan läsa mer om regler för arkivering i artikeln Så hanterar du elektronisk räkenskapsinformation på rätt sätt.

5. Vilka tips finns till företag som ska påbörja digitaliseringsprocessen?
Att vara nyfiken och utforska marknaden. Att våga ställa krav på hur du vill ha systemet uppsatt och hur ni vill jobba i det. Att inte vara rädd för att eventuellt byta bokföringsprogram om det finns ett bättre system på marknaden. Utvecklingen går snabbt framåt, så var uppmärksam på systemleverantörernas utvecklingsfokus och fundera på om det passar ditt företags framtid.

För mer information kontakta ditt närmaste EY-kontor.

Hur kan du utveckla ditt företag?

Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.

Relaterade artiklar

Välkommen till Drivkraft

Kontakt

Är du intresserad av våra tjänster? Vill du göra en offertförfrågan? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan. Du kan även kontakta ett lokalt kontor.

Nyhetsbrev