
Därför bör du använda en checklista vid månadsavstämningar
För att ha kontroll på företagets bokföring är det viktigt att göra månadsavstämningar. Det innebär att bolaget behöver analysera sina siffror och göra ett minibokslut varje månad eller kvartal. När du gör månadsavstämningar är det bra att utgå från en checklista.
Checklistan som du använder vid månadsavstämningar bör har sin grund i ditt bolags redovisning. Listan behöver innehålla poster från både balansräkningen och resultaträkningen.
Dokumentera avvikelser
Ett bra verktyg för månadsavstämningar kan vara Excel. Du kan ha avstämningar för olika konton i olika flikar eller, om ditt bolag är mindre, en flik för varje månad. Det finns även ett antal bokföringsprogram med checklistor som ser olika ut. Det viktigaste vid avstämningarna är att dokumentera alla avvikelser. Då kan du vid avstämningar av kommande månader följa upp vad du har gjort.
Rätta eventuella fel
Genom att stämma av företagets bokföring varje månad kan du löpande rätta till eventuella fel. Detta kommer att minimera arbetet vid årsbokslutet. Att utgå från en checklista är dessutom bra om det finns flera personer i företaget som har olika ansvarsområden. Det blir enklare att hjälpas åt om någon ligger efter i avstämningen av sina egna konton och ansvarig chef kan lätt att se om avstämningen är helt klar eller inte.
För att en checklista ska fungera optimalt bör den inte vara standardiserad, utan utgå från ditt bolags specifika behov. Glöm inte heller avstämningsposterna i resultaträkningen. Det är minst lika viktigt att ha koll på dessa som att balanskontona stämmer. Så hitta en lösning som funkar för just ditt bolag.
För mer information kontakta ditt närmaste EY-kontor.
Hur kan du utveckla ditt företag?
Ibland kan det vara svårt att se de möjligheter till utveckling och effektivisering som finns i företaget. Vi har lång erfarenhet av de utmaningar som du och ditt företag kan ställas inför – oavsett om det gäller revision, redovisning, skatt eller rådgivning.
Relaterade artiklar

Att upprätta en budget
Mot bakgrund av den svåra ekonomiska situation som råder, både i Sverige och världen, är det viktigare än någonsin att som företagare upprätta en budget och följa upp utfallet. En majoritet av alla företag har räkenskapsår som följer kalenderåret, så det är hög tid att ha en plan för 2021 på plats.
- budget • 2020/12/11
- 3 min

Hur bokförs bidrag och stöd med anledning av covid-19?
Just nu får vi många frågor om de olika krispaket som regeringen har presenterat den senaste tiden med anledning av covid-19. Vi får också frågor om hur dessa ska hanteras i bokföringen.
- arbetsgivaravgift • 2020/04/29
- 5 min

Hur ska Swish-betalningar bokföras?
Swish lanserades i december 2012 och sedan dess har tjänsten vuxit explosionsartat. Swish-betalningar är numera ett vanligt betalningsverktyg inom många branscher. Frågan som då uppstår för en ekonom är hur dessa betalningar ska hanteras bokföringsmässigt?
- bokföring • 2017/03/15
- 3 min
Välkommen till Drivkraft